

Projecten
< < TerugP 1800ES 73 nummer 7334

Project P 1800ES 1973, uit Arizona, roest vrij, maar body wordt geheel gerestaureerd. Huidige staat: gedemonteerd en in het spit geplaatst in afwachting van vervoer naar Jacco van autobedrijf van de Brink. Kleur nummer: 111 Lichtblauw Metallic Interieur: Licht blauwe leren stoelen, deurplaten en vloerbedekking (uni-color).
Persoonlijk vind ik deze versie erg mooi en is zeldzaam. We gaan hem volledig restaureren en dan opbouwen samen met de nieuwe eigenaar Henk.
De wagen is geschouwd door RDW en krijgt een NL kenteken na de restauratie. Dit is zo'n dingetje wat je voor het begin van de restauratie moet doen, vaak wordt het bodynummer of typeplaatje ten onrechte als VIN genoteerd in Amerika en kun je problemen krijgen om een kenteken erop te verkrijgen.
Motor:
De B20F met D-Jetronic injectie gaan we upgraden naar een B20E versie en het aangepaste besturingssysteem van Tinus Tuning. De voortrein en achteras zijn alle bouten gangbaar en wordt binnenkort de body op het schragenstel gezet. Henk heeft de wens de wagen als '72 model op te gaan bouwen, dus krijgt hij een B20E motor en zijn er kleine maar markante verschillen zoals rozetten onder de achterbumper en andere knoppen op het dash welke we gaan toevoegen. Inmiddels zijn we klaar met het verwijderen van de tectyl aan de onderzijde en wielkuipen. Dit is gedaan met koudijs kristallen, met een krachtige straal krijg je alle tectyl eraf zonder de laklaag te beschadigen. De voortrein is eronder vandaan gehaald en in onderdelen door Henk met een laser ontdaan van alle vuil en tectyl, zo kan het dus ook.
De B20E
In de USA hebben we een originele ECU gevonden voor de E motor, het blok is gehoond en gaan we opbouwen volgens E specificatie en dus met een hogere compressie. De D-jetronic wordt gebruikt maar met een update van Tinus Tuning. Inmiddels zijn de Bosch onderdelen ruim 40 jaar oud en als er iets kapot gaat zijn de vervangende delen peperduur, dus deze update zorgt ervoor dat de B20E makkelijker af te stellen is en de MAP sensor is komen te vervallen. We zullen binnenkort hier wat meer over vertellen.






















Deze ES zal worden gestraald met glasparel, opgebouwd met 2K epoxy lak en clear coat gespoten, doel is met originele Volvo onderdelen op te bouwen naar onberispelijke staat, zoals hij was in ‘73
Wagen op een rijdend onderstel, verwijderen van alle lak, kit en tectyl
Stralen met parelgrit, epoxy 2K
B20E en M41 met J-type OD en D-Jetronic inspuiting uit elkaar en revisie
Voortrein, achteras en ophanging revisie bussen, rubbers en lagers
Interieur volledig vernieuwen, inclusief vloermatten in lichtblauwe kleur met isolatie
Nieuwe bedrading en lampen, elektrische systeem controleren, vernieuwen waar nodig
Remsysteem volledig vervangen inclusief remdrukverdelers, leidingen en klauwen
Plaatwerk vanaf metaal op bouwen in kleur 111, licht blauw metallic rondom
Losse onderdelen zoals kachel, dashboard, ventilator
Chroomdelen vervangen, waar nodig
Roestpreventie onderzijde en holle delen met Fluid Film
Prijs indicatie
De SBKA maakt van te voren alle afspraken inzichtelijk, legt kostenschatting per stap vast in een contract. Maximaal 15% stelpost.
Mocht u geïnteresserd zijn, neem dan contact op met Ed van der Zee via contact formulier of stuur een app aan 0655695620.