Projecten

< < Terug

Amazon 123GT '67 55-78-DU

De Amazon 123GT is een zeldzame Volvo, slechts een tiental is origineel verkocht in 1967 in Nederland en ik heb er lang naar gezocht. De 55-78-DU is op 10 mei 1967 op de weg gekomen in Hengelo, chassisnummer 258376 van de M-serie gebouwd in Gent België. De tweede eigenaar heeft hem in de 80-er jaren gekocht, gedemonteerd en gestraald in de epoxyprimer gespoten, in een geklimatiseerde doos geplaatst en er verder niks mee gedaan. Zo vond ik hem in augustus 2012 en inmiddels is de body gespoten en zijn we bezig hem op te bouwen met nieuwe originele onderdelen. Portieren hangen erin, sierstrips zitten erop, de bumpers zijn gemonteerd, de motor zit erin op de gereviseerde voortrein en remmen, de gereviseerde achteras eronder. Hij staat dus weer op de wielen voor het eerst in ruim 40 jaar. Holle ruimtes behandeld met Waxoil en Fluid film, alle elektra aangesloten en ik werk toe naar starten van de B18B met de gereviseerde dubbele SU HS6 carburateurs. Dit is een matching numbers car, dat wil zeggen de originele motor met M41 en D-type OD, achteras, plaatwerk en alle 123GT onderdelen zitten op de wagen. Recent heb ik de juiste mistlampen gevonden in Zweden en wacht ik op de her-productie van de spiegels die op de voorschermen worden geplaats. Echt uniek
The '67 Amazon 123GT is a rare Amazon, I have been trying to find a decent one for twenty years before I found this one in 2012. It was built in Gent België, sold new in the Netherlands in 1967 and it's debut on Dutch Roads was may 10 that year, Dutch license plate reads 55-78-DU. It is complete and has all the special 123GT parts, the condition is very good since it hasn't been on the road in 37 years. I found the car in Hengelo, in the Netherlands, where the owner had stripped it in the 80-tees. The body was sitting in a climatised box and the B18B engine sat in his office all these years. The electrical wiring is practically new and it's matching numbers. Jacco in Kootwijkerbroek has done some welding, a new left front floorpart and some minor repairs before it was painted in it's original colour 79 white.
At the moment this car is put back together in our shop in Doesburg, all doors, front, wings, bonnet and the chrome has been mounted, front suspension with the rebuild B18B and rear axle are under the car.

450 451 452 453 454 456 748 749 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 1085 1086 1087 1088 1089 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1166 1167 1168 1185 1186

Uitrusting 123GT


De '67 123GT had de volgende uitrusting
• Extra kabelboom en relais rechts in motorruimte
• Smith toerenteller.
Specificatie 123GT modeljaar 1967 ‘M’ typenummer 13335 (Sweden) of 13345 (Can/ USA)
• B18B met 115 SAE PK bij 6000 toeren per minuut
• Een koppel van 15,5 mkg bij 4000 toeren per minuut
• M41 versnellingsbak met D-type Laycock de Normanville Overdrive
• SU HS6, dubbele carburateur
• Motorola wisselstroom dynamo
• Dashboard met vakje (672577)
• Slaapbeslag voorstoelen
• OD-lampje en handel, rechts van stuurkolom
• Speciale dubbele claxon
• GT stuur met claxon badge
• Siervelgen
• Extra stevige veer op de ruitenwissers
• Soms spiegels op de voorschermen,
• Licht in motorruimte en kofferbak, met kwikschakelaar
Ook waren er een aantal accessoires beschikbaar
• Hoofdsteunen
• Trekhaak
: