Hoe vind je er een ?

Hoe vind je er een ?.

Je wordt verliefd op een prachtige Volvo Amazon, gevonden in een oude hooischuur...in een opwelling koop je hem, vol trots ga je er mee rijden en dan blijkt de wagen tegen te vallen. Hij stond al 10 jaar stil, er volgt een eindeloze reeks van storingen en reparaties...balen Helaas gebeurt dit regelmatig, liefde maakt blind.

Waar moet je op letten als je er een aanschaft ?.
Hoe interessant is een schuur vondst ?, Wat kost nu het rijden van een klassieke Volvo ?. Wat is duurder plaatwerk of techniek ?. Vragen die je liefst vóóraf beantwoord wilt hebben.
In Algemene zin is een roestvrije body het belangrijkste, de techniek is te reviseren en vrijwel alles nog nieuw verkrijgbaar..
Bij de klassieke Volvo modellen zitten de grootste problemen in de roestgevoeligheid van de carrosserie. Berucht zijn de dwarsbalkjes, de vloerdelen aan de voorzijde, de dorpels, lekkage door de voorruit, reservewielbak en de achterscherm randen.
De Amazon, 144 en 164 is uitgerust met rubberen matten op de vloeren deze hebben jute aan de onderzijde, water loopt ongemerkt eronder en voor je het weet ontstaat er roest en als je hier niks aan doet stap je - op een gegeven moment -door de bodem.

Na een stilstand van 10 jaar of meer, zal veel van de lopende delen vast zitten, zoals de remmen, blok, leidingen en is de wagen kwetsbaar door corrosie voor vocht en / of pekel.
De loodvrije benzine is veel minder duurzaam dan de loodhoudende, Het valt al binnen drie jaar uiteen en verstopt de tank, benzineleidingen en verouderde benzine slaat neer en daardoor kunnen de kleppen niet meer goed sluiten. Rijden op oude benzine richt veel schade aan, een blok zit meestal vast door de corrosie van zuigerveren die aan de cilinderwand vast zitten geroest. Als je dan het blok start heb je grote kans dat de zuigerveren breken en de wand beschadigen.

Berucht zijn eerdere lasklussen, waarbij de delen aan elkaar vast zijn gebakken, soms gewoon over elkaar heen gelast en geen roest bescherming na het laswerk is uitgevoerd. Resultaat; na een paar jaar roest de zaak wederom door. Rubbers drogen uit en sluiten niet meer goed af. Berucht zijn de wagens uit warme streken die in het Nederlandse klimaat vochtig worden en in de pekel gaan rijden,
Tectyl is de vijand van portieren, vaak veel te dik aangebracht, waardoor de waterafvoerpunten verstoppen en de onderranden van binnenuit doorroesten.
Na 30 jaar droogt tectyl uit, gaat barsten, komt water onder en dat is onzichtbaar. Daarom adviseren wij om de tectyl laag te verwijderen en voor moderne anti-roest middelen te kiezen.

Wat doen wij ?

Er worden momenteel veel belastingvrije klassiekers aangeboden, hoe kun je het kaf van het koren scheiden ?. De SBKA kan een aankoopkeuring voor u uitvoeren, hierbij wordt gekeken naar de totale staat van de wagen. Dus technisch, motorisch, de carrosserie, het interieur, originaliteit en de staat van onderhoud.
Tevens maken wij in inschatting wat het u gaat kosten om de wagen een jaar te rijden.Het onderhoud kunt u meestal zelf uitvoeren, met wat hulp van ons, en dat kan veel geld schelen.
Onze voorkeur gaat uit naar een klassieker die rijdend is en ook de afgelopen jaren is gebruikt en hopelijk onderhouden,
Juist de ' schuurvondst'' is vaak een opstap naar veel ellende,
Volvo's worden niet zo maar opgeslagen, dan is er al iets mis...en rust roest.

De kosten zijn 50 euro, indien gewenst, halen we de wagen - voor een kleine vergoeding - zelfs op.
Heeft u er een op het oog, maak een afspraak ! mail aan ed@sbka.nl of bel 06-55695620

P1800ES

Op de Volvo Klassieker Beurs kwam een meneer naar de stand van het 1800 Register, hij had een 1800ES staan en wildeLees verder

Volvo 164

Caspers blauwe volvo 164.
Lees verder

145 Express

Het was niet makkelijk een 145 Express te vinden, om te beginnen zijn er maar 63 van deze Volvo's in NederlandLees verder

De Amazon

De Amazon is in productie geweest van oktober 1956 tot juli 1970, het geesteskind van Jan Wilsgard is het eersteLees verder