Techniekhoek
< < TerugRevisie J-type Overdrive
Volvo gebruikt bij de 123GT, 140, 164 en 1800 modellen de Overdrive van Laycock de Normanville, dit is een soort van 5e versnelling en geeft op kruissnelheid flinke toeren en geluidsreductie.
Hier ziet u een M41 bak met J-type Overdrive die uit elkaar wordt gehaald.
Dit is een super sterke combinatie en gaan 2 - 3 ton mee, bij juist gebruik, inmiddels zit er op de meeste wagens wel 300K kilometer of meer en verslijten er onderdelen van bak en overdrive. Allereerst zijn dat de lagers, voor de bak de synchromeshringen en het schakelmechnisme maar soms ook een van de versnellingstandwielen. Voor de overdrive geldt dit ook, deze werkt op oliedruk en deze neemt geleidelijk af. Dit merk je als hij er uitvalt, eerst alleen als hij warm is maar geleidelijk aan gaat hij ook slippen. Het is heel belangrijk dat je dit in de gaten hebt en er NIET mee doorrijdt, maar laat reviseren. Hier zal ik laten zien welke onderdelen van de overdrive dan versleten zijn.
Overdrive slijtage
Dit zijn de rubbertjes van de zuigers, de aandrijfband die we 'natte koppeling 'noemen en feitelijk uit twee aandrijfbanden bestaat. Ook de drie sateliet tandwielen