Techniekhoek

< < Terug

B20 revisie, inleiding

Wat is motorslijtage ?.
Alles heeft te maken met smering en temperatuur, natuurlijk ook met rijgedrag - eerst op temperatuur laten komen - en het aantal kilometers wat er is afgelegd.
Onderhoud is belangrijk, op tijd olie en oliefilter vervangen, dit voorkomt sludgevorming en bij LPG de kleppen stellen iedere 7500 km. Irv Gordon heeft aangetoond dat op deze manier een B18B miljoenen kilometers kan draaien. In zijn geval op bijna 5 miljoen kilometer slechts twee keer gereviseerd. Toch gaat de wand slijten, de cilinders kunnen op den duur gaan kantelen en een (of meer) zuigerveren kunnen dan breken, De klepgeleiders worden ruimer door slijtage en de seals verharden, olieverbuik en een blauwe walm als je het gas loslaat is het gevolg.
Het gruis van alle slijtage komt in het carter, hier zie je vaak wat er met het blok is gebeurd.
Ook de glijlagers en oliepomp verslijten, hetgeen je ziet aan het ruw worden van het oppervlak, of toenemen van de ruimte tussen de tandwielen van oliepomp of distributie. Uiteindelijk is dit hoorbaar en ' rammelt' een blok. Het is echter vaak zo dat een versleten blok nog heel aardig loopt en dat alleen het verlies aan vermogen merkbaar is, bv. bij een helling op rijden. De compressie meten geeft een indruk van een blok, maar is geenszins alles zaligmakend. Deze blokken hebben andere olie nodig dan de moderne motoren. Goede merken zijn Kroon, Millers en Castrol