Projecten

< < Terug

Amazon 123GT '67 55-78-DU

Inmiddels is het september 2018 en de body is klaar en staat in de spuitplamuur, het begint nu ergens op te lijken. De B18B had ik al gereviseerd en de foto's hier bijgevoegd, kijk maar eens mee !

De Amazon 123GT het echte verhaal

1. Introductie

De Amazon is in productie geweest van oktober 1956 tot juli 1970, het geesteskind van Jan Wilsgard is het eerste model van Volvo dat ook succesvol buiten Scandinavië werd.
Toen Wilsgaard in 1950 bij Volvo kwam werken op de styling afdeling, met precies drie mensen bemand, begon hij aan een loopbaan die 40 jaar zou duren en twee van de meest bekende Volvo’s op zou leveren, te weten de Amazon en de 140.
De Amazon is gebouwd in Gotenburg, Gent (België), Bern (Zwitserland) en over de plas, in Canada (Halifax). Ook in Nederland is een serie van de laatste '61 Amazon met de B16 motor gemaakt. Er zijn uiteindelijk zo’n 667323 Amazons gebouwd. Maar het meest bijzondere model is toch de 123GT,

2.Historie
De 123GT werd bijna geruisloos in 1967 op de markt gebracht, Bij de bekendmaking van Volvo in een Volvo extra bulletin op 1 februari 1967, staat de 123GT slechts op de achterpagina bijna terloops genoemd. De voorpagina was voor het nieuwe model 144 wat groot in beeld kwam.

3. 123GT specifiek
De uitrusting wordt wel benoemd en de tekst luidt de wagen is uitgerust met de diafragma koppeling en er hoeft slechts 2/3 van de pedaaldruk te worden uitgeoefend in vergelijking met eerdere modellen. Bijzonder uitgebreide uitrusting voor het ultra sportieve publiek, bestaat uit twee extra mistlampen van het kwartsjodium type en worden door hoesjes beschermd tegen opspringende stenen. Verder twee buitenspiegels op de voorschermen en verlichting in de motorruimte en kofferbak met kwikschakeling. De SEV Motorola wisselstroomdynamo, de krachtige schokbrekers van Monroe, radiaalbanden 165 SR 15 van Pirelli met geanodiseerde velgringen met gaten, de rembekrachtiger. Tenslotte de sterkere ruitenwisserbladen, die ook bij hoge snelheden goed uitzicht blijven bieden. Het interieur met het driespaaks GT stuur, de Smith toerenteller, het opbergvakje op het dashboard, drie punts autogordels en het slaapstoelen beslag, waarmee de rugleuning geheel in horizontale stand kan worden gebracht. B18B motor (115 pk) met M41 en D-type Overdrive en 4,56:1 achteras.
Ver en breedstraler (Hella 162) gemonteerd op verchroomde lampsteunen, extra steunen onder de bumper.
Chromen siertstukje op einde uitlaat.
Natuurlijk weten we dat in werkelijkheid er nog meer verschillen waren tussen de 123GT en de andere Amazons.

De 123GT in 66 geproduceerd, zijn allen van de M-serie, met chassisnummers tussen 216950 t/m 279899.
Slechts leverbaar geweest in de kleuren rood (46), wit (79) en groen (94)

Badges
Meest in het oog springend zijn de 123GT badges op de voorschermen, en het 123GT embleem op de kofferbak, bij het openen van de motorkap valt gelijk de extra relais rail met bedrading op, aan de rechterzijde. Ook de velgringen verraden dat we hier te maken hebben met een uitzonderlijk model

4. Chassisnummer
Voor de 67 modellen geldt dat het typenummer 13335 voor de Zweedse modellen was 13345 voor de Canada/USA modellen. Productie vond plaats in Gent (België) dan typenummer 13395, Halifax (Canada) en enkele in Zuid Afrika.. De Canadese modellen gingen als Volvo ‘Canadian’ door het leven en hadden dit embleem op de achterzijde én als extra nog een limited sperdiff op de achteras.

5. Productieaantallen
Naar verluid zijn er van de 123GT zo’n 1500 geproduceerd, heel weinig dus…. In Nederland zouden er in '67 een tiental zijn afgeleverd, waar van er twee naar België zijn verhuisd.

The '67 Amazon 123GT is a rare Volvo, only 10 of these were imported and sold in the Netherlands in '67.
I was Lucky to find and buy one .
In Hengelo I located this car, where the owner had used it and stripped it some 25 years ago.
The body was sitting in a climate controlled box and the B18B engine sat in his office all these years.
All the special parts came along with it, making me very happy

At the moment Jacco is working on the car in his privat shop in Barneveld, he's a professional welder and mechanic, already most of the body is finished and I hope to have it back in the fall.
On this page I will show you the find and proces of rebuilding this rare 123GT

Uitrusting 123GT


De '67 123GT had de volgende uitrusting
• Extra kabelboom en relais rechts in motorruimte
• Smith toerenteller.
Specificatie 123GT modeljaar 1967 ‘M’ typenummer 13335 (Sweden) of 13345 (Can/ USA)
• B18B met 115 SAE PK bij 6000 toeren per minuut
• Een koppel van 15,5 mkg bij 4000 toeren per minuut
• M41 versnellingsbak met D-type Laycock de Normanville Overdrive
• SU HS6, dubbele carburateur
• Motorola wisselstroom dynamo
• Dashboard met vakje (672577)
• Slaapbeslag voorstoelen
• OD-lampje en handel, rechts van stuurkolom
• Speciale dubbele claxon
• GT stuur met claxon badge
• Siervelgen
• Extra stevige veer op de ruitenwissers
• Soms spiegels op de voorschermen,
• Licht in motorruimte en kofferbak, met kwikschakelaar
Ook waren er een aantal accessoires beschikbaar
• Hoofdsteunen
• Trekhaak
: