Archief

2024-08-04

Met de verhuizing naar Doesburg verandert er veel binnen de SBKA, naast aankoop begeleiding en taxatie, richten we ons meer op restauratie van de types 1800 en 164, met name de bijzondere uitvoeringen die in kleine oplages zijn gemaakt. Inmiddels ben ik gepensioneerd als arts en komt er meer tijd vrij voor de hobby. Momenteel hebben we twee 145's, een 1800S en een 1800ES in de loods voor restauratie. Mijnn bordeaux rode 164 en de Amazon 123GT zijn de projecten die eerst worden afgerond. Dan staan er nog een Amazon en een ES in de wachtrij, hou de site in de gaten....we gaan dit hier laten zien.

By moving the Foundation to the Achterhoek, we've also changed our focus from repairs to restoring, overhauling engines, M40/M41 and OD, SU and Stromberg Carburators, Steeringboxes, Heaters, Brakes and other Volvo parts. We offer renovated original Volvo Parts. Currently we have two 145's, one 1800S and 1800ES from customers and my Amazon 123GT and 164 in hour shop. An Amazon and an ES are placed on the waitinglist.

2024-09-07

Ik heb al veel geschreven over het ontstaan van de 1800 en hoe bijzonder het is dat dit model door Volvo überhaupt werd geproduceerd. Op de site van de Volvo Klassieker Vereniging staat al het verhaal wat ik in 1994 heb geschreven. Hier vindt u dit artikel https://www.volvokv.nl/p1800
Daarom vind ik het leuk om hier een vervolg hierop te maken 30 jaar later en ruim 30 duizend mijl met mijn 1800E te hebben gereden.

Welke 1800 types zijn er gemaakt ?

De eerste serie met de naam P1800 werd in '61 gemaakt door Jensen in West Bromwich, voorzien van het eerste type B18B met 100 pk, er zijn drie versies verschenen, tweede type had 109 pk en derde 115 pk, dan zitten we al in '64. Tot dit bouwjaar heeft de 1800 de Koehoorn bumpers, ik vind dit het meest oorspronkelijke type en heeft de beide spiegels op de voorschermen. Door de matige kwaliteit van de Jensen wagens, haalt Volvo de productie naar Zweden en heet het '64 model 1800S, ja inderdaad de 'S' staat voor Sweden. Er zijn inmiddels verhalen die de Engelse firma's Jensen en Scottish Pressed Steel in een kwaad daglicht stellen, de kale body's zouden onbeschermd zijn vervoerd en soms een heel weekeind buiten in de regen zijn blijven staan. Feit blijft dat de 1800 gevoelig is voor roest, matige ruitrubbers en de twee openingen onder het dashboard zorgen ervoor dat gemakkelijk water in de cabine komt. We hebben dit ook ervaren tijdens onze trips door Europa, uiteindelijk heb ik de voorruit dicht gekregen door extra kit aan de binnenzijde onder het rubber te spuiten. Ook de holle ruimte achter de voorwielen, welke afgeschermd wordt door een geschroefde plaat, is een slechte keuze doordat er zand in waait, wat vervolgens als het regent water aan wordt toegevoegd en dat maakt .. juist modder. Een paar jaar later roest het scherm door juist voor de deur. Hiervan kan ik mooie plaatjes laten zien , klein gaatje aan de buitenkant en binnen alles weg geroest. Recent heb ik een Californische '64 1800S opgeknapt, deze was pas in 2023 naar Nederland gekomen en na het verwijderen van die plaat zag ik zeker 30 cm hoog opgestapeld zand en bladeren. Gelukkig geen water erbij gekomen, de Nederlandse eigenaar heeft erg veel geluk gehad.

2023-09-14

We zijn bezig om alle onderdelen die we zorgvuldig hebben uitgezocht en gereinigd of gereviseerd, klaar te zetten voor de VKB. Wat je al niet verzameld in ruim 40 jaar. Het betreft veel Amazon, 1800 en 140/164 spullen. Natuurlijk kunnen we niet alles meenemen en daarom kun je nu al bestellen en nemen we het op de zondag van de Beurs voor je mee. Er zit b.v. heel veel van een '59 Amazon 4-deurs bij, heel bijzonder, Grille, sierlijsten, bumpersteunen, alles voor op en aan de deuren, netjes gereinigd.

0000-00-00

We bestaan inmiddels 3 jaar, ondanks het gedoe met de vrijstelling wegenbelasting gaat het de Stichting goed !.
De specialisatie in Volvo modellen Amazon, 140, 164 en P1800 krijgt steeds meer vorm en de mensen weten ons te vinden.
Tevreden klanten en mondreclame doen de rest.
Afgelopen jaar hebben we diverse projecten gedaan, twee Amazons en een 142 zijn gerestaureerd. We reviseerden 8 Volvo red blocks en 4 voorassen en het gaat rustig door. Inmiddels werkt Cees dagelijks als monteur in de hal.
We hebben een lijntje naar Zweden kunnen leggen voor originele Volvo onderdelen en dat is heel belangrijk.
We sturen een convocaat naar onze deelnemers, u bent al donateur van de Stichting voor 20 euro per maand !.De site zal worden gemoderniseerd, van alle projecten wordt een speciaal hoofdstuk gemaakt en er komt een webshop voor klassiekers en onderdelen.

Ik wens u een klassiek 2015 met vele probleemloze kilometers,

Ed van der Zee, voorzitter/monteur

0000-00-00

De hal is weer vol, werk genoeg...
De Saab van Erik heeft wat roest en zal door Tjalle worden gelast, met nog een paar kleine werkzaamheden. Ed2 heeft weer, met zijn Range Rover, zijn plek in de hoek ingenomen.
De 142 van Roosmarijn krijgt een nieuw B20B blok, deze zit er al in en moet worden afgebouwd
De rode Amazon van Edu en Vicky is weer even terug en krijgt een nieuw spruitstuk.
Ook hebben we een aantal nieuwe leden en donateurs.
Gerben met zijn oranje rode Triumph Spitfire, moest een nieuwe uitlaat en gaat wat aan de onderzijde doe om roestvorming te voorkomen.
Nu de samenwerking met de ING is afgeketst, richten we ons weer helemaal op het werven van stallers en sleutelaars.
Dit gaat goed, inmiddels hebben we een wachtlijst voor de klussen en stallers.
Cees is inmiddels al weer drie maanden bij ons en draait volop mee in het werkschema.

Op naar 2015.

0000-00-00

Het is zover !
De grote opruiming is begonnen, alle losse onderdelen gaan naar de nieuwe loods en de hal krijgt een flinke poetsbeurt en de bruggen worden geschilderd.
De bus van Tjalle is een geweldige kruiwagen

0000-00-00

Deze maand staat in het kader van opruimen en inrichten van de nieuwe stalling.
Vlak bij mijn woonhuis heeft Tjalle een grote opslag gevonden, er mag niet in worden gesleuteld, dus puur opslag.
De SBKA is hier heel blij mee en dus zal in de loop van de maand het in de hal een stuk opgeruimder zijn.
We gaan ook de bruggen opfrissen en onderhoud aan de verschillende voorzieningen plegen.

In de hal ben ik bezig om samen met Ton, de nieuwe eigenaar van mijn Volvo 142, de restauratie vorm te geven.
Het laswerk is vrijwel klaar, Tjalle krijgt er goed kijk op (zie de foto) en heeft in anderhalve week deze lasklus geklaard. Komende maand gaat hij naar Kootwijkerbroek, waar Jacco het plaatwerk strak gaat maken en de wagen spuiten.

Ton helpt mij met het afmonteren van mijn Volvo 164, ik help hem verder met de Volvo 142, op deze wijze sparen we beide veel tijd en geld uit.

Nieuwe deelnemer
We zijn in onderhandeling met de ING Autohobby club. De ING gaat in 2015 het pand aan de Velperweg verlaten en in de kelder zit al 30 jaar, de autohobbyclub.
Ze zouden op dinsdag en donderdag onze hal willen gebruiken voor hun sleutelavonden.
Er lijkt sprake van een win-win situatie en ik zal hier de ontwikkelingen melden.

0000-00-00

Het nieuwe jaar is goed begonnen, we hebben een aantal nieuwe deelnemers mogen begroeten en ook een aantal projecten in de planning. Dit geeft de burger weer moed en langzaam klimmen we uit het dal.
Eind deze maand nemen we afscheid van de DS, nu is dat bij een Franse klassieker bijna altijd een tijdelijk separatie, ze willen nog wel eens wat mankementjes en wat roest hebben. Maar Niels heeft de baby blue Fransoos al met 30 over de snelweg gejaagd...gaat goed komen dus.

Ook zijn we in gesprek met de ING Autohobbyclub, om de mogelijkheid te onderzoeken voor samenwerking en/of gebruik van onze hal voor afsteldagen van deze 30 jaar oude club. Ik hou u op de hoogte.

Nog steeds kunnen we winterbanden leveren tegen een scherpe prijs, dus met de aangekondigde vrieskou kunt u nog snel een setje scoren.
Alle bekende merken voor interessante prijzen.

Ik wens u allen een goed 2014, en ... ogen op de weg en handen aan het stuur..
Ed van der Zee, voorzitter/monteur

0000-00-00

De SBKA bestaat deze maand 3 jaar, dat laten we niet ongemerkt voorbij gaan.
Er is veel gebeurd en het is lang niet altijd even makkelijk om de zaak lopende te houden.
Het kernteam, bestaande uit Tjalle, Rieneke, Casper, Pascal, Jelger, Dick en Ed, probeert het beleid op korte en langere termijn vorm te geven.
Nog steeds zijn we voor inkomsten erg afhankelijk van de monteurs - Tjalle en Ed - die geld afdragen aan de Stichting. De andere bron van inkomsten is verhuur van stallingsruimte, sleutelen
Ook de donateurs vormen een vaste waarde in deze, ook de passanten die voor een aantal uren een brug huren leveren broodnodige centjes op.
De marges zijn klein en als we de tarieven verhogen, prijzen we ons snel uit de markt.
Het gedoe rondom het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting, heeft de eerste helft van 2013, liet een afname van het aantal deelnemers zien. Dit heeft ons parten gespeeld.
De loods aan de Rozendaalse straat hebben we moeten opdoeken, we kregen hem niet rendabel. De verhuurder Wiebe krijgt nog een laatste betaling, deze kunnen we hopelijk snel doen.
Dus alle onderdelen staan weer in de hal, en aardig in de weg. Komende weken gaan we dit ordenen en opruimen. We hopen dan de 5e stallingsplek weer te kunnen gebruiken.

0000-00-00

We hebben niks te klagen over opdrachten, werk genoeg.
De 164 van Anton heeft door Tjalle een LPG installatie gekregen, deze zit er erg netjes in en oogstte alom bewondering bij RDW.
Aan de '64 Amazon van Paul is wat cosmetisch laswerk verricht, maar de carrosserie bleek verder helemaal gaaf, kijk maar eens naar de originele kriksteunen en hoe deze door Volvo werden geplaatst, dit zie je niet zo vaak...ook de tectyl is van de bodem verwijderd en een prachtige laag RX5 en RX10 aflak in de brons bruine kleur is aangebracht. De B18B wordt gereviseerd en moet er voor 21 december in liggen, want dan gaat Paul trouwen. Dat is een uitdaging....maar we gaan hem aan en ook halen.
Ed van der Zee